Saturday, October 18, 2008

Pemilihan MPP UUM

Proses pemilihan mpp uum tahun ini (2008/2009) memperlihatkan hanya sebilangan pelajar sahaja yang sudi menawarkan diri untuk menjadi mpp uum kali ini. Tidak seperti tahun-tahun sebelumnya yang boleh dikatakan ramai calon yang sudi untuk bertanding bagi merebut jawatan mpp. Namun tahun ini hanya 13 dari calon untuk merebut 11 kerusi umum manakala 32 calon untuk merebut 24 kerusi dari kolej akademik CAS, COLGOS, COB.
Peratus pengundian tahun ini dikatakan meningkat berbanding tahun lepas setelah tindakan yang diambik oleh pihak timbalan naib canselor hal ehwal pelajar, iaitu kepada pelajar yang tidak turun mengundi hendaklah menghantar surat tunjuk sebab kepada TNC HEP. Oleh sebab yang demikian ramai pelajar uum yang turun membuang undi pada kali ini namun disebalik peningkatan jumlah pengundi itu peningkatan pada jumlah undi rosak turut meningkat. Ini menunjukkan protes yang dibuat oleh pelajar uum terhadap Jabatan Hal Ehwal Pelajar ataupun pihak pentadbiran universiti. Ini merupakan protes peribadi terhadap HEP kerana kebanyakan kebajikan pelajar uum kurang diambil perhatiaan oleh pihak HEP malah pihak pentadbiran uum hanya tertumpu kepada melaksanakan projek-projek untuk meningkatkan nama universiti. Dari segi menjaga kebajikan dan meningkatkan nama pelajar kurang diberi tumpuan oleh pihak HEP UUM kerana bagi mereka melaksanaka projek akan meningkatkan nama universiti sedangkan sekiranya mereka menjaga kebajikan dan akademik pelajar turut meningkatkan imej universiti di mata dunia kerana pada hari ini org tidak lagi melihat berapa projek yang kita penah buat tetapi kebanyakkan orang menilai kemajuan kita ialah berapa jumlah pelajar yang mendapat ijazah kelas satu atas atau 4.0.
Jadi untuk pilihan raya kali ini ramai yang membuat undian rosak dan mereka tidak mahu mengundi sebab kebanyakkan pelajar yang turun mengundi itu mereka tidak mengenali calon-calon mereka dan akhirnya mereka yang menang pilihan raya tidak langsung menjaga kebajikan mereka. Malah yang lebih parah lagi ialah MPP itu dijadikan slogan dan hanya pada nama semata-mata. Apa yang dibuat oleh ahli majlis MPP itu ialah Majlis Perwakilan Pegawai yang mana mereka tidak menghiraukan rakan-rakan pelajar yang lain, tetapi mereka lebih menjaga hak-hak pegawai. Akhirnya kebajikan pelajar yang mengundi mereka tidak terjaga dan tidak diambil tahu langsung. Apa yang mereka jaga ialah hati pegawai takut-takut mereka tidak mendapat keputusan untuk subjek MPP itu gagal.
Oleh yang demikian timbullah mpp yang propegawai sehingga ada yang sanggup menghina rakan sejawatan sendiri untuk mengampu pegawai yang mereka inilah yang terbaik dan yang rajin membantu pegawai. Ada juga yang sanggup menjadi tali barut pegawai dan bermuka-muka dengan rakan sejawatan mereka kerana ingin mendapat anugerah dan pujian dari pegawai.
Namun nasihat saya kepada MPP yang baru dilantik ini ialah mereka menjaga kebajikan pelajar yang turun mengundi mereka untuk melantik mereka sebagai wakil kepada pihak pengurusan univeristi. MPP yang baru ini harus mendengar dan menimbang permintaan pelajar dahulu berbanding dengan permintaan dan mendengar kehendak pegawai.
sekian terima kasih

No comments: