Saturday, October 25, 2008

Bila Hati Mula Busuk...

Tatkala aku membawa senapang aku, aku berjumpa dengan seseorang di dalam hutan yang turut memburu, cuma bezanya dia hanya memasang jerat dan menggunakan alat-alat memburu yang kebanyakkan pemburu hari ini tidak lagi menggunakannya. Namun apabila melihat aku bersama senapang aku, dia terus kata pada aku bahawa hutan ini terkawal dan tidak boleh memburu, padahal dia juga memburu. Aku memburu dengan lesen yang sah, manakala dia belum tentu ada lesen kerana alat yang digunakan pun tidak berdaftar dengan jabatan perhilitan.
Tatkala itu aku baru teringat bahawa dia hanyalah dengki kerana takut semua binatang yang ada dalam hutan ini habis ditembak oleh aku. Aku bukannya gila sangat nk tembak semua binatang kerana peluru yang aku bawa pun just hanya untuk menembak 35 das sahaja. Aku pun teringat bahawa bila sifat dengki itu muncul dalam diri seseorang, maka dia sanggup membenci dan memusuhi orang lain hatta adik beradik sendiri. Ini apa yang dipesan oleh umie aku semasa aku berada di luar negeri bahawa kita jangan sesekali mempunyai perasaan dengkin dan jika ia muncul dalam hidup kita.terus kita buangkan agar ia tidak merebak ke tempat yang lain takut-takut nanti menjadi lebih parah.
Berbalik kepada kisah ku di luar negeri, aku berkenalan dengan seseorang yang ada jawatan yang tinggi daripada aku, namun kerana sifat sombongnya itu aku yang tidak ada kepentingan ini pun turut di tindas olehnya. walaupun aku bersedih tapi bernasib baik ada juga orang lain yang masih memerlukan aku sehingga kau terkanal sekarang...

No comments: