Sunday, December 28, 2008

HUDUD PERLU RUJUK ULAMA'

Baru-baru ini negara dikecohkan dengan kenyataan yang dikelauarkan oleh pakatan pembangkang terutama oleh parti PAS yang ingin melaksanakan dasar perjuangannya untuk menjadikan negara ini sebuah negara Islam yang mana undang-undang berdasarkan hukum HUDUD. Namun dalam pakatan pembangkan itu wujud juga penentangan oleh parti bukan Islam yang tidak sehaluan dalam pelaksaan hukum hudud ini dan memang sesuailah kerana mereka bukan Islam dan mereka tidak membaca Al- Quran.
Dalam kehangatan itu juga yang menghairankan penembak ialah orang Islam itu sendiri yang menolak hukum Islam ini. Kalau keadaan sedemikian wujud maka layaklah kita mengatakan orang yang menentang hukum Islam ini bukan lagi orang Islam dan perkataan yang sesuai dan sangat sesuai ialah KAFIR.
Baru-baru ini debat yang berkaitan hukum hudud yang dilaksanakan di Balai Islam Lundang Kota Bharu, pendebatnya memang tidak asing lagi bagi kita kerana mereka berdua merupakan ahli politik negara, bagi penembak kedua-dua ini tidak beberapa arif tentang hukum hudud namun yang membezakan mereka berdua ini ialah idealogi yang mana seorang ni ingin melaksanakan hukum Allah swt (hudud) manakala seorang lagi ini sudahlah jahil tetapi terang-terang menolak hukum Allah swt. Dalam perdebatan mereka itu memanglah bagi penembak tajuknya tidak sesuai kerena mereka berdua bukan dari ahlinya. Tajuk tersebut seharusnya dibincang dikalangan ulama' ataupun orang yang arif tentang hukum Allah swt barulah kesesuainan dan keadilan itu deketahui umum. Namun apa yang menyedihkan penembak ialah yang seorang ni, kerana pangkat dan dunia sanggup menolak dan melawan hukum Allah swt dan penembak mendoakan semoga Allah swt membuka pintu hatinya untuk sama-sama menjadi manusia yang membela hukum Allah swt.
Dalam kejahilan ilmu penembakpun, penembak tahu yang mana hukum hudud ini adalah amat sesuai dilaksanakan dibumi Allah swt ini kerana Dia yang menjadikan dunia ini dan Dialah yang mengetahui hukum hakam yang terbaik untuk dilaksanakan. Kita tidak payah masuk Kristian, Yahudi dan Nasrani, tetapi kita hanya menolak hukum Allah swt bererti kita sama macam dengan Kristian, Yahudi dan Nasrani.
Fikir-fikirkan kerana kita ada akal yang mampu berfikir, ingatlah Allah swt akan tanya akal kita nanti apakah kita guna untuk berfikir perkara yang sepatutnya atau perkara yang tidak sepatutnya.

No comments: