Sunday, October 19, 2008

Ekspo Konvoesyen UUM Lesu...

Ekspo konvokesyen UUM kali ke- 21 sesi kedua yang bermula pada 17 - 21 Oktober 2008 kurang mendapat sambutan daripda pelbagai pihak. Ini termasuk gerai jualan yang semain berkurangan berbanding dengan sesi 1 dahulu. Selain itu kunjungan ke tapak jualan juga tidaklah memberansangan. Menurut seorang peniaga di tapak ekspo, kunjungan daripada orang ramai ke gerainya amat berkurang jika berbanding dengan sesi yang lepas. Ini mungkin pihak peniaga mengalam kerugian yang banyak dan tidak mampu mengembalikan modal kerana sewa tapak jualan pun semakin meningkat.
Namun apa yang saya rasa ekspo konvokesyen kali ini kurang mendapat sambutan adalah kerana ini sesi ke 2 dan jumlah yang datang untuk menerima ijazah pun sedikit bermakna kunjungan orang ramai ke gerai berkurangan. Selain itu pelajar uum sendiri kurang mengunjungi gerai mungkn kerana sekarang ini sudah akhir semester dan mungkin duit pun berkurangan. Tambahan sudah dekat dengan waktu peperiksaan akhir semester. Jadi banyak faktor yang boleh dikatakan punca kepada kurangnya kunjungan ke gerai karnival konvokesyen kali ini.
Namun apa yang mengharapkan kita semua ialah, walaupun kunjungan berkurangan kali ini tetapi kita lebih tumpukan perhatian kepada pembelajaran kita kerana ijazah bukan dinilai kepada kejayaan ekspo konvokesyen kita tetapi kepada kejayaan akademik dan pengajian kita selama mana kita berada di universiti.
Oleh itu marilah kita semua bangkit untuk terus maju dalam segenap aspek yang kita ceburi.

No comments: