Sunday, August 31, 2008

Kelebihan Ramadhan

Sepertimana yang kita maklum bahawa setiap kali kedatangan Ramadhan, semua ummat Islam tidak sabar-sabar untuk menanti kedatangannya kerana di dalamnya mengandungi banyak kelebihan dan keistimewaan. Bagi mereka yang mengharap keimanan, mereka akan menantinya dengan penuh kesabaran dan kekusyukkan manakala bagi mereka yang mengharapkan makanan yang dijual pada bulan Ramadhan lebih enak, maka mereka akan memperolehi seperti mana yang mereka harapkan. Di dalam bulan ini Allah swt menjanjikan bahawa pada permulaannya bulan itu ialah keampunan, pertengahannya kerahmatan dan di akhirnya ialah dijauhkan dari azab api neraka.
selain itu di dalam bulan Ramadhan juga terdapat satu malam yang sekiranya kita melakukan ibadah pada malam tersebut, ibadah kita akan dinilai sepertimana ibadah seribu bulan atau 83 tahun dan 4 bulan iaitu malam Lailatul Qadr. Inilah nikmat kurniaan Allah swt kepada hamba-hambaNya yang tidak terdapat pada ummat yang lain kecuali ummat nabi Muhammad saw.
Sebagai kesimpulannya, marilah kita sama-sama meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah swt sepanjang bulan Ramdhan yang mulia ini.
Ingat jangan lepaskan peluang iniiiii

No comments: